#GOTD

Utan att förringa den egentliga anledningen till att vi befann oss på Aspenskolan i går kväll, måste jag ändå säga att Micke Hermanssons mikroföreläsning nog ändå blev kvällens Grej Of The Day.

Alla funderar vi emellanåt på hur vi kan göra undervisningen “rolig”. Micke har med GOTD gett sitt bidrag till hur vi kan få eleverna med på banan. Genom att ge eleverna korta föreläsningar på högst tio minuter inspirerar han dem till att vara nyfikna och vilja lära sig mera, “ska det bli nånting intressant så måste jag glänta på dörren”.

Micke pratar om faktakunskap som trådar. Hur en tråd kan länkas samman med en annan och hur många trådar tillsammans väver en kunskapsväv och förståelse för ett sammanhang. Det är väl i sig inget nytt, men sättet han presenterar och inspirerar eleverna på visar på ett nytänkande.

Mickes framgångsrecept bygger på en mikrolektion per dag med utgångspunkten i t.ex. en person, en plats, en sak, en händelse, med en klurig ledtråd dagen innan och en presentation med 3 delar/bilder i en Power Point:
1 Vad, var och när?
2 Viktiga fakta och några bilder
3 Kuriosa
Eleverna lyssnar tysta och skriver i sina anteckningsböcker. Frågor och kommentarer dyker upp, men tiden hålls. Varje dag ges en ledtråd till nästa dag.
Fem ”Big questions” att ha med sig:
– Varför är det så här, tror ni…?
– Nån som ser likheterna mellan…?
– Vad tror ni hade hänt om…?
– Vad är den stora skillnaden…?
– Vilka argument för/emot skulle man kunna hitta när det gäller…?

För eleverna blev det en nytändning, det var ju ingen skolgrej, det fanns på riktigt. Det blev en naturlig läxa eftersom de började prata om vad de hade lärt sig hemma och blev nyfikna på mer och på nya GOTD.

Finns det som Micke uttrycker det, biverkningar?
Ja!
– De vill veta mer om ämnet, men här är Micke tydlig med att hålla tiden för själva GOTD, det finns trots allt annat som ska in i undervisningen också.
– Eleverna vill ha läxor.
– Biblioteket har velat få en hint om vilka ämnen som tas upp, så att de kan förbereda sig med böcker som eleverna kan tänkas vilja låna.

“News of the day” NOTD har blivit en naturlig utveckling av GOTD. Här tas aktuella händelse upp på motsvarande sätt. För att knyta ihop det med GOTD har de satt upp kartor med foton, rubriker och trådar som knyter ihop, markerar platser och händelser. Helt plötsligt kan de se ett samband med händelser som skedde “då” och det som sker idag.

Det ska inte läggas ner för mycket planeringstid på en GOTD eller NOTD, högst 15-20 minuter när man väl är van. För att hela tiden ha nya ämnen på lut använder sig Micke av en lista ”The List”, där han har skrivit upp alla ämnen/grejer som han har kommit på att han kan använda. Listan fylls på och ämnen stryks eller ändras hela tiden. En research på NE, Wikipedia eller liknande, ger enkelt korta basfakta och här kan man ofta hitta något kuriosa om själva grejen också. Hitta bilder på nätet eller egen (kom ihåg andras och egen CC om du ska publicera offentligt) och lägg in.

Hur knyter man sen ihop säcken då?
Repetition!
Repetera mera! (Få med dig fler…)
 Några tips:
– Quiz for kids
Frågesport
– Vad/vem ska bort
Sätt upp 3 bilder och låt dem ge förslag på vem som ska tas bort.
Tänk Magnus och Brasse -> ”Fel, fel, fel. Ja, det är i och för sig rätt, men…”
– Vem där
Olika bilder löser av varandra, tills någon kan gissa vem, vilken grej/händelse det gäller
– SVT -Lilla aktuellt på fredagar
Titta på – kanske dyker något upp som har att göra med GOTD från veckan eller så
kommer det upp nya förslag på GOTD
– Experten (elev som väljer att visa sina expertkunskaper) lite som 10000 kr frågan
Eleven väljer valfritt ämne som hen får en vecka på sig att läsa in sig på.
10 frågor (stegrande svårighetsgrad)

GOTD 150226 2

Två böcker som Micke tipsar om och tycker att alla borde läsa förutom den för honom ständiga följeslagaren Faktakalendern”:
”Vad du borde lärt dig i skolan”
”Bildningsakuten”

Har du blivit nyfiken och vill veta mer?
Vi har några som är på gång i rektorsområdet, så kanske finns det någon i ditt grannklassrum som du kan göra studiebesök hos.
Du bör gå med i Facebook gruppen Grej Of The Day. Där kan du ställa frågor eller ta del av andras tips och idéer.

Slutligen några ord på vägen från Mickes klassrum
”Kunskap är coolt”
”Be careful you might learn something”

Annonser

Om helbj

Musiklärare och IKT-pedagog i Ro4, Tierps kommun
Det här inlägget postades i Ämnen i klassrummet och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s