Användarvillkoren som ingen läser

Jag följer Kristina Alexanderssons blogg.

Kristina är chef för internet i skolan på .SE, Stiftelsen för infrastruktur och ansvarig för skoltävlingen Webbstjärnan.

I hennes senast blogginlägg tipsade hon om den senaste Internetguiden från .SE, ”Användarvillkoren som ingen läser”.

I skolan pratar vi och utbildar våra elever i hur vi och de ska hantera Internet med sociala medier, källkritik m.m., men hur många av oss tänker egentligen på vad vi godkänner när vi klickar i ”acceptera” på användaravtal och cookies, ersätter namnteckningen med ett klick. Vet vi vilken information de olika företagen sparar och hur länge? Vad innebär PUL, personuppgiftslagen? Vem äger upphovsrätten? Vad gäller och hur ska jag tänka när jag lagrar i en molntjänst? Vilka åtagande gör jag när jag handlar via nätet, ansluter mig till något av de sociala medierna eller laddar ner en app? Hur gör jag om jag vill ta bort informationen?
Boken ger dig en bra överblick och tips om hur du ska tänka. Huvudregeln är ändå
– var uppmärksam
– använd sunt förnuft

Klicka på länken, Användarvillkoren som ingen läser, för att ladda ner boken som PDF fil.

Flera vägar

Foto: Helena JBj 120720
Om helbj

Musiklärare och IKT-pedagog i Ro4, Tierps kommun
Det här inlägget postades i Upphovsrätt och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

